Placeholder to load Butler custom font family in templates.

Danilo Rojko

Valjar za testo

Sladko

Material:
Bukov les
Opis:

Stružen valjar za testo. 

Velikost:
Dolžina valjara je 48 cm, premer do 8 cm.
Starost:
60 let
Način pridobitve:
2015
Lastnik predmeta, starost in naslov:
Danilo Rojko
, 57,
Maribor
Datum izpolnitve:
6. 1. 2021
Zgodba:
Valjar za testo me spominja na sladek okus otroštva, na vonj po jabolčnem zavitku ali štrudlju, ki ga je mama pogosto pripravljala. Pogosto sem jo opazoval pri tem ritualu za kuhinjsko mizo, ko je skrbno zamesila testo. Medtem ko je testo počivalo, je olupila jabolka, jih naribala, posladkala in potresla s cimetom. Nato je zvaljala testo in vanj nadevala rahlo ožeta jabolka, preostali sladki sok pa sem z užitkom popil.
 

Spominjam se, kako je med peko po vsem domu dišalo po jabolčnem zavitku in kako neučakano sem jo spraševal, kdaj bo končno pečen. Moje neučakanosti ni pomirilo nič drugega kot vroč kos zavitka, ki mi ga je mama postregla naravnost iz pečice.

 

Ta valjar je zame več kot le pripomoček – povezuje me z lepimi spomini na mamine kuharske mojstrovine in toplino doma, kjer je dišalo po jabolkih in cimetu.

Barva

Okusi se v barvnih sistemih pojavljajo kot bipolarni koncepti, razdeljeni na nasprotja, kot so grenko-sladko, kislo-slano ter umami-kokumi. Sladki okus povezujemo z oranžno barvo, cian modra nas asociira s slanim okusom, zelena s kislim, magenta rdeča pa z grenkim. Zelene odtenke običajno povezujemo z rastjo, medtem ko rumena, oranžna in svetlo rdeča nakazujejo aktivnost. Po drugi strani temno rdeča, magenta in vijolična simbolizirajo pojemanje, pasivnost pa izražajo različni odtenki modre.

 

dr. h. c. Vojko Pogačar, akademski slikar

Glasba

Najprej smo izbrali glasbila, ki ponazarjajo različne okuse: za “slano” kitaro (Astrid Kukovič), za “grenko” klavir (Sašo Vollmaier), za “kislo” harmoniko (Dominik Cvitanič), za “pekoče” violino (Andreja Klinc) in za “sladko” flavto (Asja Grauf).

 

Melodije so nastajale spontano. Improvizacije “grenkih” melodij so bile nizke in legato, “slane” odločne in artikulirane, “kisle” visoke in disonantne, “sladke” pa soglasne, počasne in mehke.

 

Asja Grauf, profesorica flavte

Gib

Slano doživljam kot mešanico med vsemi okusi. V meni prebudi prijeten, sproščen, nenavaden občutek. S tem okusom povezujem dolge, poudarjene in nadzorovane gibe telesa. Grenko je okus, ki v meni prebudi zmedo, saj se moje telo z vsakim ugrizom odloča, ali ta okus odobrava ali ne. Z njim povezujem tekoče gibanje z raznimi poudarjenimi in pospešenimi gibi. Sladko lahko uživam več ur na dan. Telo se mi sprosti ob dolgotrajnem uživanju sladkosti, ki povzročijo prijeten občutek veselja. S sladkim povezujem počasne in lahkotne gibe. Kislo se običajno hitro konča. Vsak ugriz mi v telesu povzroči kratek šok, nato pa popolnoma izgine. S kislim okusom povezujem odsekane, hitre in nenadzorovane gibe. Pekoče je okus, ki običajno traja zelo dolgo. V meni vzbudi neprijeten občutek, ki se ga težko otresem. To so dolgi, močni gibi ter posamezni krajši, intenzivnejši, ki prikazujejo izmikanje in nelagodje.

 

Pina Batič, plesalka

O MUZEJU OKUSOV

Pomembna naloga sodobnih muzejev je povezovanje preteklosti s sedanjostjo, uvajanje inovativnih pristopov za vzgojo novih generacij in prispevanje h kulturnemu ter družbenemu razvoju.

 

Preberite osebne zgodbe posameznikov, ki so za Muzej okusov prispevali svoje predmete.

 

Obenem vas vabimo, da se tudi sami pridružite temu projektu in sodelujete s svojimi prispevki.