Placeholder to load Butler custom font family in templates.

Irena Porekar Kacafura

Pločevinasta škatla

Pikantno

Material:
Pločevina
Opis:

Predmet je okrogla pločevinasta škatla s snemljivim pokrovom, ki izstopa po bogato okrašeni zunanjosti. Pokrov je potiskan z zimskim prizorom otrok: v snežnem metežu deček vleče voziček, napolnjen z zelenjem bodike (božjega drevesca oz. Ilex aquifolium). Na vozičku sedi dekletce, ki v naročju pestuje punčko, ob njima pa leta ptiček. V ozadju se mehko razprostirajo obrisi zasnežene vasi, ki zaključijo podobo živahne zimske idile.

Obod škatle je zamolklo rdeče barve, na njegovi sredini pa se vije preplet neskončne vejice bodike.

Velikost:
Predmet s premerom 20 cm, v višino meri 9 cm.
Starost:
60 let
Način pridobitve:
Podedovano od babice 1991.
Lastnik predmeta, starost in naslov:
Irena Porekar Kacafura
, 44,
Slovenska Bistrica
Datum izpolnitve:
6. 1. 2021
Zgodba:

Škatla, polna rezin

 

Človek je v svojem bistvu velik radovednež. Kot otroci ne poznamo zavor in brez oklevanja raziskujemo skrite kotičke, odpiramo prepovedana vrata ali kukamo v dobro zaprte vrečke. Kasneje nas vzgoja nauči, da to ni primerno, a radovednost ostane – le naučimo se jo obvladovati.

 

Ker odrasli dobro razumemo moč radovednosti, jo lahko s svojimi dejanji tudi usmerjamo. Spomnim se babice, ki je po stanovanju namerno puščala različne škatle. Vnuki smo jih seveda z radovednostjo odpirali, prepričani, da babica tega ne opazi. V vsaki škatli se je skrivala kakšna drobna zanimivost, a ena med njimi je bila še posebej priljubljena – stala je na nizkem poličniku ob balkonskih vratih v kuhinji. Bila je preprosta, potiskana kovinska škatla, polna mehkih, puhastih rumenih rezin, ki smo jih z veseljem pospravili v želodčke, saj smo vedeli, da bo babica hitro spekla nove.

 

Ob babičinem vprašanju, kako to, da je škatla prazna, smo se pretvarjali, da nimamo pojma. Babica se je le nasmehnila, nas posedla za mizo in nam v lične emajlirane skodelice nalila dišeč lipov čaj. Sladkost tega preprostega peciva, poplaknjenega s čajem, je bila tisti čas nekaj najlepšega, kar nam je babica ponudila. A ni šlo le za okus peciva – babičine roke so dišale po njem in bile mehke kot biskvit, kar nas je še dodatno očaralo.

 

Kako se je to pecivo uradno imenovalo, sploh ni bilo pomembno. Mi smo mu vedno rekli rezine, saj jih je babica rezala kot kruh in nato še prečno narezala na manjše koščke. Čez nekaj let sva se z bratom teh rezin preobjedla, ko jih je po receptu babice začel peči tudi oče. Kljub temu smo ob vsakem obisku pri babici preverili, ali je škatla polna, in vedno smo pojedli vsaj en košček. Babica nas ni nikoli razočarala – škatla je bila vedno polna rezin.

Barva

Okusi se v barvnih sistemih pojavljajo kot bipolarni koncepti, razdeljeni na nasprotja, kot so grenko-sladko, kislo-slano ter umami-kokumi. Sladki okus povezujemo z oranžno barvo, cian modra nas asociira s slanim okusom, zelena s kislim, magenta rdeča pa z grenkim. Zelene odtenke običajno povezujemo z rastjo, medtem ko rumena, oranžna in svetlo rdeča nakazujejo aktivnost. Po drugi strani temno rdeča, magenta in vijolična simbolizirajo pojemanje, pasivnost pa izražajo različni odtenki modre.

 

dr. h. c. Vojko Pogačar, akademski slikar

Glasba

Najprej smo izbrali glasbila, ki ponazarjajo različne okuse: za “slano” kitaro (Astrid Kukovič), za “grenko” klavir (Sašo Vollmaier), za “kislo” harmoniko (Dominik Cvitanič), za “pekoče” violino (Andreja Klinc) in za “sladko” flavto (Asja Grauf).

 

Melodije so nastajale spontano. Improvizacije “grenkih” melodij so bile nizke in legato, “slane” odločne in artikulirane, “kisle” visoke in disonantne, “sladke” pa soglasne, počasne in mehke.

 

Asja Grauf, profesorica flavte

Gib

Slano doživljam kot mešanico med vsemi okusi. V meni prebudi prijeten, sproščen, nenavaden občutek. S tem okusom povezujem dolge, poudarjene in nadzorovane gibe telesa. Grenko je okus, ki v meni prebudi zmedo, saj se moje telo z vsakim ugrizom odloča, ali ta okus odobrava ali ne. Z njim povezujem tekoče gibanje z raznimi poudarjenimi in pospešenimi gibi. Sladko lahko uživam več ur na dan. Telo se mi sprosti ob dolgotrajnem uživanju sladkosti, ki povzročijo prijeten občutek veselja. S sladkim povezujem počasne in lahkotne gibe. Kislo se običajno hitro konča. Vsak ugriz mi v telesu povzroči kratek šok, nato pa popolnoma izgine. S kislim okusom povezujem odsekane, hitre in nenadzorovane gibe. Pekoče je okus, ki običajno traja zelo dolgo. V meni vzbudi neprijeten občutek, ki se ga težko otresem. To so dolgi, močni gibi ter posamezni krajši, intenzivnejši, ki prikazujejo izmikanje in nelagodje.

 

Pina Batič, plesalka

O MUZEJU OKUSOV

Pomembna naloga sodobnih muzejev je povezovanje preteklosti s sedanjostjo, uvajanje inovativnih pristopov za vzgojo novih generacij in prispevanje h kulturnemu ter družbenemu razvoju.

 

Preberite osebne zgodbe posameznikov, ki so za Muzej okusov prispevali svoje predmete.

 

Obenem vas vabimo, da se tudi sami pridružite temu projektu in sodelujete s svojimi prispevki.